Menu Sluiten

Alweer een school ontdekt het gemak!

Ouders van de kinderen op het Fioretti College hebben vandaag per mail onderstaand artikel ontvangen. Tevens is dit artikel op de nieuwsbrief geplaatst. Behalve deze service, zal Bike S.O.S. vanaf heden door deze school ingezet worden voor ondersteuning in de vorm van pechhulp tijdens uitstapjes van de leerlingen per fiets.

 

nieuwe fietsreparatieservice voor onderweg

aaaa

vrijdag 21 maart 2014
Nieuwe fietsreparatieservice voor onderweg

BIKE S.O.S. Veel mensen gaan om sportieve of milieubewuste reden met de fiets naar school of naar het werk. Erg vervelend als je fiets onderweg gebreken vertoont, zoals een lekke band of een gebroken ketting. Als je te ver van huis bent, moet je te voet verder. Het gevolg is dat je te laat bent en een kapotte fiets bij je hebt. Hoe kom je weer naar huis en hoe laat je dit repareren? Vanaf nu kan dit probleem eenvoudig verholpen worden. Tenminste, als je je in een straal van 15 kilometer rond Sint-Oedenrode bevindt. Je belt op dat moment BIKE S.O.S.!

BIKE S.O.S. is een fietsreparatieservice met een bus die ingericht is als mobiele werkplaats. De werkplaats is voorzien van alle gereedschappen, apparatuur en onderdelen die nodig zijn voor de uitvoering van adequate fietsservice. BIKE S.O.S. is een particulier initiatief. Omdat bijna alle leerlingen op het Fioretti College met de fiets naar school komen, willen we dit initiatief graag onder de aandacht brengen. We hebben er als school verder geen betrokkenheid en belang bij. Als ouders besluiten dat hun kinderen van deze service gebruik mogen maken, doen zij zaken met een externe partij.

Werkwijze
Wat gebeurt er als je BIKE S.O.S. belt op het moment dat je ergens met een kapotte fiets staat? Dan komt de bus voorgereden en repareert BIKE S.O.S. je fiets. Kan de fiets ter plekke niet snel genoeg gemaakt worden of geef je er de voorkeur aan om naar de bestemming gebracht te worden, dan vervoert BIKE S.O.S. jou en je fiets naar de bestemming voor slechts € 7,50. Fiets je samen met iemand anders dan wordt je reisgenoot en zijn of haar fiets ook meegenomen. Samen uit, samen thuis!

De reparatie zal daarna uitgevoerd worden. In overleg met jou zet BIKE S.O.S. de fiets op een afgesproken plek neer en wordt de fietssleutel aan jou of iemand anders gegeven. Mocht het in het uiterste geval onmogelijk zijn om je fiets te repareren, kan er in overleg een leenfiets ter beschikking gesteld worden. Jouw kapotte fiets wordt later gerepareerd en thuis afgeleverd.

Naast de pechservice verzorgt BIKE S.O.S. ook onderhoud en reparatie aan huis of waar je maar wenst. Een goed onderhouden fiets is veilig, fietst comfortabeler en geeft bovendien minder kans op pech onderweg.

Service inschakelen
Bel van maandag tot en met zaterdag tussen 7.30 en 21.00 uur de servicelijn 06-50657024. Als er geen spoed is, kun je ook mailen naar info@bikesos.nl. Je kunt ook het reparatie-aanvraagformulier op de website www.bikesos.nl invullen. Er wordt dan contact met je opgenomen.

Tarieven en garantie
De voorrijkosten bedragen € 7,50 ongeacht het aantal fietsen dat je voor onderhoud of reparatie aanbiedt. Dit tarief geldt voor een rijafstand tot 15 km. Is de afstand groter dan geldt er een meerprijs van € 0,50 per extra kilometer. De reparatietarieven vind je op de website van BIKE S.O.S.. Je krijgt 2 maanden garantie op de uitgevoerde reparatie- en de onderdelen.

Betalen
Na reparatie krijg je een werkbon, waarop precies staat omschreven welke reparaties zijn uitgevoerd met het bijbehorende bedrag. Je kunt contant betalen maar ook pinnen.

Klaar voor VVN verkeersexamen 2014?

image-4257717

Woensdag 14 mei is de dag dat alle leerlingen van groep 8 deel gaan nemen aan het VVN praktisch verkeersexamen. Het overige verkeer wordt deze dag gewaarschuwd d.m.v. borden met daarop de tekst: PAS OP ! VERKEERSPROEF !

Tijdens het verkeersexamen zullen ouders op een aantal locaties van de route posten en de politie zal rondrijden en beoordelen of de kinderen de verkeersregels goed kunnen toepassen. De werkgroep verkeersexamen bepaalt in overleg met de politie wie geslaagd of gezakt is.
Tijdens het examen fietsen de kinderen de route met zijn tweeën of drieën. ZE MOETEN DIT DOEN MET EEN FIETS DIE OKE BEVONDEN IS. Binnenkort worden de fietsen op school gekeurd. Nadere informatie hierover volgt binnenkort.
Het is een taak van de ouders om te zorgen dat de fiets in orde is! Ook moet de fiets passend zijn voor de bestuurder, dus niet te groot of te klein! De verkeersveiligheid is voor ons als werkgroep het belangrijkste. Daarom zullen wij streng toezien op de goedkeuring van een veilige en goed passende fiets. Op iedere fiets die in orde is bevonden, wordt een oké-sticker geplakt. Met deze fiets (incl. sticker)moet het praktisch examen worden afgelegd. Fietsen die niet in orde zijn, worden voorafgaand aan het examen herkeurd.

Indien een fiets NIET GOEDGEKEURD wordt, mag men NIET DEELNEMEN
aan het praktisch verkeersexamen.

Waarom zou u wachten op de fietskeuring op school als Bike S.O.S. de fiets vooraf in orde kan maken?

Twijfelt u of uw fiets in orde is? Zie hieronder de punten waaraan de fiets moet voldoen.

Algemeen
1. Het stuur zit goed vast.
2. De bel is goed te horen.
3. De handvatten zitten goed vast.
4. De remmen werken goed.
5. De banden hebben voldoende profiel.
6. De fiets past bij de lengte van het kind.
7. Het zadel zit goed vast.
8. Het zadel staat op de juiste hoogte afgesteld.
9. De ketting is goed afgesteld; niet te slap, niet te strak.
10.De bagagedrager zit goed vast.
11.De trappers hebben een stroef oppervlak.

Reflectie
12.Er zit een rode reflector aan de achterkant van de fiets.
13.Beide wielen of banden hebben cirkelvormige reflectie. (een witte streep voldoet niet)
14.Er zitten in beide trappers 2 reflectoren.
15.Er zit een witte reflector aan de voorkant van de fiets of in de koplamp.

Zijn bovenstaande punten in orde, dan voldoet de fiets aan de eisen die de wet stelt aan een dagfiets en je fiets is overdag veilig in het gebruik. Je mag met je fiets overdag en bij goed zicht de weg op.

Verlichting
16.De koplamp werkt.
17.Het achterlicht is rood, het werkt en zit op de juiste plek.
18.De dynamo werkt, ook bij nat weer.

Zijn ook deze punten in orde, dan voldoet de fiets aan de eisen die de wet stelt aan een nachtfiets. Je mag met je fiets ook in het donker en overdag bij slecht zicht de weg op.

Zijn één of meerdere punten van 1 t/m 15 niet in orde, dan wordt je fiets afgekeurd voor het praktisch verkeersexamen. De fiets voldoet dan namelijk niet aan de wettelijke verplichtingen voor een dagfiets en/of is niet veilig in het gebruik.

Mocht u twijfelen, Bike S.O.S. komt je fiets graag aan huis controleren en indien nodig direct in orde maken!
Voor een afspraak kun je contact opnemen per mail via onderstaand contactformulier, of per telefoon: 06 50657024

 

Mobiele fietsenmaker te gast op basisschool

Vandaag was Bike S.O.S. aanwezig op de Odaschool te Sint Oedenrode. Hier is in een zestal groepjes van ca. 10 enthousiaste leerlingen uit groep 3 en 4 uitgebreid gesproken over de fiets, welke onderdeel uitmaakt van een project over uitvindingen. Met behulp van de kennis van de kinderen hebben we een complete fiets in elkaar gezet en hebben we uitgebreid gesproken over de samenstelling van de fiets zoals bijv. een frame, wielen, banden, zadel, stuur, tandwielen en de ketting. Daarnaast is veiligheid zoals, remmen, verlichting en de fietsbel uitgebreid aan bod gekomen. Ook de diverse accessoires zoals bijvoorbeeld een jasbeschermer, kettingkast, bagagedrager, spatborden enz. zijn besproken. Ter afsluiting hebben alle kinderen een kijkje mogen nemen in de mobiele werkplaats. Het enthousiasme van de kinderen is een enorme voldoening  voor de wat mij betreft geslaagde ochtend!

foto 24

Fietsen is gezond!

Naar het werk, naar de winkel, ter ontspanning op een zonnige vrije dag: geen bewegingsvorm die makkelijker in te plannen is dan fietsen. En die tweewieler heeft nog veel meer voordelen: hij kan zelfs dienst doen als medicijn!

Dertig minuten per dag bewegen met een minimaal matige intensiteit, en dat gedurende minstens vijf dagen per week. Dat is de algemene bewegingsnorm die de Wereldgezondheidsorganisatie voor volwassenen hanteert. Makkelijk zou je denken, maar voor velen lijkt het toch een onmogelijke opdracht. Werk, het huishouden, de kinderen, avondles, afspreken met vrienden… Een halfuurtje extra om te bewegen, waar zou je dat nog tussen moeten proppen?

Nochtans bezitten de meesten onder ons het ideale middel waarmee je die portie beweging in een vingerknip kan uitoefenen: een fiets. Geen enkele bewegingsvorm die zo weinig voorbereiding vraagt en zo toegankelijk is als fietsen. Wie niet al te ver van het werk woont, kan bijvoorbeeld al gewoon door elke dag naar het werk te trappen makkelijk de gezondheidsnorm halen. Of misschien kan de kinderen per fiets naar school brengen de oplossing zijn, of wat dacht je van een ritje naar de supermarkt of een fietstochtje op mooie zomeravonden?

Voor lichaam én geest
En er zijn nog meer redenen dan die befaamde bewegingsnorm om na te denken over een dagelijks fietstochtje. In Nederland, hét fietsland bij uitstek, wordt weleens gesteld dat fietsen als medicijn kan dienen, en gelijk hebben ze. Meerdere studies hebben al uitgewezen dat fietsen een goede invloed uitoefent op je gezondheid, en dat op de meest uiteenlopende vlakken: zo verkleint het je kans op overgewicht of een te hoge cholesterol en vermindert het ook het risico op hart- en vaatziekten en bijvoorbeeld diabetes. De bewegingsvorm heeft bovendien als voordeel dat hij je gewrichten niet belast, waardoor hij heel weinig kwetsuurgevoelig is. Wie dertig minuten per dag beweegt zou bovendien het risico op bepaalde vormen van kanker, zoals darmkanker en baarmoederhalskanker, kunnen verkleinen.

En daarbij stopt het niet: naast je fysieke gezondheid zou ook je mentale weerbaarheid wel varen bij regelmatige fietstochtjes. Mensen die voldoende bewegen hebben namelijk over het algemeen een beter psychisch welbevinden en lopen ook minder risico op een mentale dip of zelfs een depressie. Wie toch kampt met een depressie zou bovendien beter herstellen wanneer beweging een onderdeel van de behandeling vormt. Méér dan redenen genoeg dus om je tweewieler weer van onder het stof te halen!

Geen excuses meer
Het voordeel van fietsen is bovendien dat iedereen het kan, zij het soms mits wat aanpassingen aan de fiets. Maar ook bijvoorbeeld voor mensen die kampen met astma kan fietsen een goede optie zijn, gezien fietsen een aërobe activiteit is die je lichaam van voldoende zuurstof voorziet en een bewegingsvorm is met een matige intensiteit.

Dat de lucht tegenwoordig te vervuild is, zeker in steden, wordt weleens als tegenargument gegeven om het zogenaamde ‘stalen ros’ op stal te laten, maar die bewering gaat niet op. De luchtvervuiling blijft in ons land relatief onder controle, zelfs op de dagen dat er smogalarm heerst en er hoge concentraties fijn stof in de lucht hangen.

Rustig beginnen
Ben je overtuigd en wil je aan het fietsen slaan? Let er dan op dat je niet té enthousiast van start gaat. Veel beginnende sporters maken die fout, waardoor de motivatie vaak al even snel verdwenen is als ze opdook. Woon je bijvoorbeeld op een behoorlijke afstand van je werk, wil dan niet meteen elke dag vijftien kilometer naar het werk trappen, maar begin met bijvoorbeeld twee dagen per week.

Anders is de kans groot dat je al na een week geen fut meer zal hebben. Bouw dus rustig je conditie op. Ideaal is om in het begin te proberen drie keer per week te bewegen, op die manier zal je je mogelijkheden snel zien toenemen.

Dit betekent fietsen voor je gezondheid:
– Je uithoudingsvermogen neemt toe.
– De gezondheid van je hart en bloedvaten gaat erop vooruit en je risico op onder meer een verhoogde bloeddruk, type 2 diabetes, een te hoge cholesterol en zelfs bepaalde vormen van kanker wordt kleiner.
– Je krijgt een betere longcapaciteit en een hogere weerstand.
– Je spierkracht neemt toe, terwijl je botten en gewrichten gespaard worden.
Osteoporose krijgt zo minder kans.
– Je kan makkelijker op gewicht blijven en verkleint je risico op obesitas.
– Wie beweegt, is meer ontspannen en heeft minder last van stress.
– Je mentale gezondheid gaat erop vooruit en je wordt minder vatbaar voor depressies.

Het voortgezet onderwijs ontdekt het gemak!

Uit de nieuwsbrief van het Heerbeeck College te Best op 14 februari 2014

Voor sommige leerlingen misschien handig. Wellicht ook voor U!

Graag wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om mezelf aan u voor te stellen.

Mijn naam is Willy Habraken.
Recent ben ik gestart met een unieke service binnen de regio Sint-Oedenrode, Schijndel, Best, Son & Breugel en Veghel onder de naam Bike S.O.S.
Mobiele fietsreparatie aan huis of waar u maar wenst.
Voor onderhoud en reparatie moest u vroeger naar de fietsenmaker, maar dat hoeft niet meer. Bike S.O.S. komt met de mobiele werkplaats voor fietsreparatie of onderhoud naar u toe! Dat geldt ook bij pech onderweg!

Bike S.O.S. rijdt bij u voor met een bus die ingericht is als mobiele werkplaats, welke voorzien is van alle gereedschappen en onderdelen die nodig zijn voor een adequate fietsservice.

Met deze service ben ik van mening dat ik vele leerlingen dagelijks van dienst zou kunnen zijn tijdens pech onderweg. Is er onvoldoende tijd om de fiets ter plekke te repareren en dreigt men anders te laat op school te komen, bied Bike S.O.S. de mogelijkheid om een leenfiets ter beschikking te stellen. De fiets van de leerling zal dezelfde dag nog hersteld worden en keurig op het huisadres afgeleverd! Dit alles tegen een zeer aantrekkelijk tarief.

 

Veilig op weg

Fietsers zijn kwetsbaar en zijn zich vaak niet bewust zijn van de gevaren op de weg. In Nederland zijn bij een groot gedeelte van de verkeersongevallen fietsers betrokken. Gemiddeld worden meer dan 70.000 fietsers jaarlijks op de eerste hulp behandeld.
Zorg er dus voor dat je fiets in orde is en dat je goed zichtbaar bent voor het overige verkeer.

Vooral in de winter als men zowel in de ochtend als in de middag met weinig of geen daglicht fietst, is het belangrijk dat je goed zichtbaar bent. Gladheid zorgt voor gevaarlijke situaties en valpartijen. Ongeveer 2000 kinderen worden jaarlijks na een fietsongeval opgenomen in een ziekenhuis. Ongeveer 2% hiervan komt te overlijden.

Veiligheid is daarom van levensbelang!

  • Bandenprofiel: vervang de banden bij geen of weinig profiel.
  • Bandenspanning: zorg bij gladheid voor iets zachtere banden, dit vergroot de grip op het wegdek.
  • Verlichting: zorg dat de voor en achter verlichting goed werkt en laat kinderen eventueel extra lampjes aan hun armen dragen. Voordeel van verlichting op batterijen is dat fietsers bij stilstand nog steeds goed zichtbaar zijn.
  • Remmen: borstel remblokjes goed schoon of vervang ze als ze te glad zijn;
  • Zadel: zet het zadel iets lager zodat je in geval van nood snel en makkelijk met je voeten bij de grond kunt.
  • Let op een wit achterspatbord en reflectoren.
  • Leer je kind de verkeersregels en de welbekende dode hoek van vrachtwagens